Bisikan Nurani

Isnin, 24 Disember 2012

Tenteramkan Jiwa Kita Dengan Zikrullah

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    Zikrullah bermaksud sentiasa ingat kepada kuasa Allah, sentiasa membesarkan Allah kerana sememangnya Allah itu amat berkuasa dan maha hebat. Kemana-mana sahaja kita zikrullah yakni berserah pada Allah dan memohonn perlindungan dari bala musibah, memohon rahmat dan berkat kehidupan kita sehari-hari. 

Apabila hati dan jiwa sentiasa zikrullah pastinya ketenteraman jiwa akan kita rasai, sekaligus kita merasakan benar2 bahagia kala menghadapi saat manis kehidupan kita di dunia pana. Kerana orang2 yang tidak pernah lupa kepada Allah dengan amalan  zikrullah, pasti hamba Allah itu akan dikurniakan ketenangan dan bahagia kehidupannya.

Berbanding dengan orang yang alpa, lalai dan sering lupa diri ketika hidup di dunia ini, ia akan merasa hidupnya tidak tenteram dan tidak bahagia. Keadaan lain akan berlaku apabila hidupnya dihimpit badai kemiskinan jiwa yang tenteram. Sudah pasti kemana-mana pergi orang itu merasa hina dan payah untuk mendapatkan rezeki.

Berbahagialah hambaNya yang sentiasa zikrullah, yakni menghambakan diri kepada Allah dan sentiasa ingat Allah walau ke mana langkah kakinya, kerana hakikatnya kita hidup pada hari ini atas dasar izin dan kurniaNya. Secara kesimpulannya dengan amalan zikrullah jiwa akan tenteram serta nikmat lain akan dikecapai seperti :-
  1. Merasa bahagia dan gembira di dunia ini
  2. Allah luaskan &  murahkan rezekinya
  3. Dijauhkan dari penderitaan
  4. Dimudahkan urusan
  5. Diberi keselesaan dalam rumahtangga
  6. Jauh dari sebarang musibah dan mala petaka
  7. Disenangi orang.
Sebaiknya marilah kita amalkan zikrullah, kerana ternyata amalan ini merupakan terapi jiwa yang memberikan rasa tenteram dalam jiwa kita.

zieka&azha
forever.


9 ulasan:

  1. Thanks sharing :) . Allah tidak pernah meninggalkan hambaNya di saat dalam kesusahan . Tapi kita sebagai hambaNya yang selalu melupakanNya di saat dalam kebahagiaan . May Allah bless all of us with health , love , success and happiness . Aamiin :)

    BalasPadam
  2. Perkara baik perlu dijadikan amalan, bukan mcm kebanyakan org hanya mencari Tuhan cuma ketika dlm kesusahan...

    BalasPadam
  3. ya Allah, jgnla kau masukkan aku dlm gol org2 yg lalai.. ameeennn..

    BalasPadam
  4. kita ambil manfaat dan aplikasikan mana yang baik2 ya

    BalasPadam
  5. Kalo boleh saya minta followbacknya ya bro

    BalasPadam
  6. nice info teman, ijin baca" dulu.. sangat bermanfaat ini buat saya :D

    BalasPadam

Ingin mendengar ketulusan hati anda, di sini ruang bermuhibah.

Search This Blog